Speltakken en het scoutingspel

Een speltak is een leeftijdsafhankelijke onderverdeling in groepen waarin het scoutingspel gespeeld wordt. Naarmate een jeugdlid ouder wordt en doorschuift naar een volgende speltak, wordt het jeugdlid meer een meer gemotiveerd en aangespoord zelfstandiger te worden.

Binnen elke speltak is het spel gebaseerd op de spelvisie SCOUTS en het spelaanbod is uitgewerkt in acht activiteitengebieden, steeds passend bij het niveau en de leeftijd van de kinderen. Op die manier groeien de kinderen in hun persoonlijke ontwikkeling. Binnen elk activiteitengebied zijn er voor alle speltakken leuke, leerzame en uitdagende activiteiten te bedenken in een doorlopende lijn van bever tot en met stam. Dit wordt ook wel de progressiematrix genoemd.

Binnen scouting PiusXII zijn momenteel alle speltakken vertegenwoordigd.

Bevers

De speltak voor kinderen in de leeftijd van 5 tot 7 jaar.

Welpen

De speltak voor kinderen in de leeftijd van 7 tot 11 jaar.

Junior Scouts

De speltak voor kinderen in de leeftijd van 11en 12 jaar.

Scouts

De speltak voor kinderen in de leeftijd van 13 tot 15 jaar.

Explorers

De speltak voor jongeren in de leeftijd van 15 tot 18 jaar.

Stam

De speltak voor jong volwassenen in de leeftijd van 18 tot 23 jaar.

Plusscouts

De "speltak" voor leden in de leeftijd vanaf 23 jaar.