Sociale Veiligheid binnen Scouting Pius XII

Inleiding Sociale Veiligheid

We vinden het binnen Scouting Pius XII belangrijk dat leden binnen een sociaal veilige omgeving leuke en uitdagende Scoutingactiviteiten kunnen doen. Op deze pagina lichten wij dat verder toe en geven we aan op welke manier wij vormgeven aan sociale veiligheid. We hanteren hierbij de richtlijnen van Scouting Nederland als uitgangspunt.

Wat is sociale veiligheid?

Sociale veiligheid binnen Scouting Pius XII betekent dat leden zich beschermd weten en voelen tegen grensoverschrijdend gedrag in de vereniging. Onder grensoverschrijdend gedrag verstaan we het overschrijden van normen (gedragscode) en de wet. Zoals bijvoorbeeld: zeden, verduistering, pesten, groepsdruk, geweld etc. Samen met Scouting Nederland werken wij actief mee aan de bescherming van alle leden op lokaal, regionaal en landelijk niveau. Bewustwording en preventie zijn belangrijke ingrediënten die bijdragen aan een sociaal veilige omgeving.

We hebben vier instrumenten om de sociale veiligheid binnen onze scoutinggroep te helpen waarborgen:

• Gedragscode
  • Verklaring Omtrent Gedrag
  • Aanstellingsbeleid
  • Vertrouwenscommissie

Gedragscode

De gedragscode geeft grenzen aan in het contact met minderjarigen. Deze code dient door iedereen die een functie binnen onze Scoutinggroep vervult, te worden onderschreven. Wij maken gebruik van de gedragscode van Scouting Nederland die je hier kunt downloaden. Alle vrijwilligers worden bij aanvang van hun vrijwilligerswerk, gewezen op deze gedragscode.

Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)

Wie denkt aan kinderen, jongeren en Scouting, denkt direct aan spel, plezier en een uitdagend leven.
Niemand associeert deze woorden met grensoverschrijdend gedrag. Een verplichte Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is één van de maatregelen die Scouting Pius XII getroffen heeft om binnen onze organisatie een veilige omgeving te bieden. Het Huishoudelijk regelement van Scouting Nederland biedt voldoende mogelijkheden om bij grensoverschrijdend gedrag en/of het niet overleggen van een VOG, leden te weren en/of uit te schrijven.

Aanstellingsbeleid

Om te zorgen dat de wensen en verwachtingen van (nieuwe) vrijwilliger(s) matchen met de wensen van onze organisatie voeren wij niet alleen intakegesprekken maar hebben we ook conformhet  huishoudelijk reglement van Scouting Nederland, afgesproken dat de eerste 3 maanden een soort proefperiode zijn. In die proefperiode zoomen we o.a. in op de inhoudelijk functie, de gedragscode, het huishoudelijk reglement en allerlei trainingen die onze (nieuwe) vrijwilliger kan volgen om zich zo snel als mogelijk onderdeel te voelen van onze organisatie. Als bestuur maken wij gebruik van diverse methodieken die door Scouting Nederland zijn ontwikkeld. Indien de proefperiode zowel door het bestuur als de vrijwilliger als positief verlopen ervaren wordt, zal de vrijwilliger voorgedragen worden aan de groepsraad met de vraag om goedkeuring om deze vrijwilliger te mogen installeren voor de functie.

Vertrouwenscommissie

Als er sprake is van een calamiteitensituatie, zoals grensoverschrijdend gedrag, een ongeluk of een sterfgeval, staan onze bestuursleden graag voor je klaar. Binnen Scouting Pius XII hebben we een vertrouwenscommissie. Lees hier wie dit zijn. Op onze website scouting-pius12.nl hebben zij zich in het “Ledengedeelte” (waarvoor je moet inloggen met je scouting account) voorgesteld, waar ook de contactinformatie is terug te vinden. Het algemene e-mailadres van de vertrouwenscommissie is: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Deze contactinformatie van de afzonderlijke vertrouwenspersonen is ook terug te vinden op ons publicatiebord in de hal van ons scoutinggebouw en in het infoboekje van Scouting Pius XII welke elk lid, ouder en verzorger vanuit de ledenadministratie heeft ontvangen.

Ook kun je via het team Sociale Veiligheid van Scouting Nederland altijd contact opnemen met het landelijk opvangteam. Dit team bestaat uit landelijk vrijwilligers die groepsbesturen adviseren over hoe ze hiermee om kunnen gaan. Deze vrijwilligers zijn ervaren in de hulpverlening en hebben veel ervaring met dit soort situaties. Zij verwijzen Scoutinggroepen indien nodig door naar de juiste instanties.

Het team Sociale Veiligheid is 24 uur te bereiken (na kantoor tijden via een bereikbaarheidsdienst) op telefoonnummer: 033 496 09 11 of via de e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.ofDit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Mochten er nog vragen zijn over sociale veiligheid binnen Scouting Pius XII, dan kan contact opgenomen worden met het Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Wij werken samen met
Stichting leergeld &